Tuesday, March 02, 2010

MAKANAN SEIMBANG UNTUK AYAM SUPAYA CEPAT GEMUK

Temukut 2.4kg
Gandum 3 kg
Dedak padi 1.3 kg
Ikan bilis 500 gram
Soya bean meal 2 kg
Dcp 100 gram
Pasir 70 gram
Myk masak 350 gram
Garam15 gram
Sodium bikarbonat 20 gram

Ini untuk bancuhan 10 kg. aku dpt dari sumber yang boleh dipercayai sapa2 nak try boleh esok aku masukkan bahan asid amino yang boleh menstabilkan ini semua.

menu diatas kalau masuk jagong dan ubi kayu semua nya berubah, menu diatas mengandungi 19% protein, dcp dan pasir untuk kaki, supaya boleh menampung berat badan ayam, kalau guna menu ni ayam berak tak cantik nak kena adjust garam bab ikan bilis tak tau dia punya garam mcm mana.

Tadi aku ada sembang ngan membe aku dan aku tanya mcm mana nak ayam gemuk tapi jimat kos.

Aku ; mcm mana nak bagi ayam gemuk tapi jimat kos

membe: makanan apa hang bagi

Aku: pkc, dedak halus seguni-+ rm 70, dedak kasar 40kg rm7, hampas soya, napier kepala
bilis
membe: napa hang bagi tu semua

Aku: nak jimat kos

Membe: hang nak jimat kos buat apa, hang tau tak hang bagi mcm tu lagi rugi bab ayam tak
gemuk makan jadi taik saja sikit sangat gemuk


mc ni la -+ aku sembang ngan dia, aku ingat aku pun nak try mcm yang diatas.

Ini lah makanan yang seimbang paling murah,

Selamat mencuba

kalau aku jumpa dia lagi aku cuba tanya formula untuk ayam baka pulak,

1 comment: